Lunchwandelen

Lunchwandelen, ken jij het? Pas je het zelf ook al toe? Of nuttig je je boterham tussen de rapporten en telefoontjes door? Hoe vaak gebruik jij de term ‘te druk’ om geen of een korte lunchpauze te nemen? Het zit vaak in de kleine rustmomenten waarmee je veel meer efficiëntie in je werk bereikt. Even van dat bureau weg, lopend bellen of de lunch combineren met een wandeling. Er is veel onderzoek gedaan naar de positieve effecten van beweging. En het hoeft niet moeilijk te zijn. het is eerder een gezonde discipline.

Half uurtje wandelen

Een aantal jaren geleden had het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (NISB) een campagne over lunchwandelen. Lunchen combineren met wandelen was niet echt iets nieuws, want velen deden dit al. Toch is het door de campagne nog meer in de belangstelling komen te staan en dat is een mooi gegeven. Al jaren combineren we bij Wandelcoaching Nederland wandelen en het inzetten van de natuurlijke omgeving bij onze coachingssessies.

lunchwandelen

Wandelend inspiratie opdoen

Lunchwandelen is de perfecte manier om te resetten. lekker naar buiten, frisse lucht inademen en je werk op een andere manier te bekijken. Zo’n break is nodig om nieuwe energie en inspiratie op te doen. Het is ook de perfecte mogelijkheid om met collega’s een ander gesprek te voeren, dan dat je vanachter het bureau doet. Naast elkaar een gesprek voeren brengt meestal meer diepgang dan zittend tegenover elkaar.

Werk, voor velen zittend, is voor veel mensen de grootste tijdsbesteding van de dag. Als je daarbij optelt wat er nog gezeten wordt naast het werk, dan is beweging ver te zoeken.

Lunchwandelen is laagdrempelig

Lunchwandelen is laagdrempelig en vrijwel iedereen kan het. Waarom zou je het niet doen? De Hartstichting adviseert wekelijks 2,5 uur matig intensief te bewegen. Als je 5 dagen werkt zit je met 30 minuten bewegen per werkdag al op die norm. Simpeler kan het niet. En is het niet lekker om er even tussenuit te gaan en een frisse neus te halen? Je voelt je daarna zeker minder gestrest en doet je werk ook nog met meer plezier. En niet onbelangrijk, je vermindert zo de kans op hart- en vaatziekten, diabetes en overgewicht.

Vitaliteit

Gelukkig zien steeds meer werkgevers het belang in van het bevorderen van vitaliteit voor hun werknemers. Logisch, een gezonde fitte werknemer is minder snel ziek, minder gestrest en meer betrokken bij het bedrijf. Vitaliteitsprogramma’s in de vorm van sportabonnementen, lifestyle tips of een budget om zelf in te vullen wat je wilt op dit gebied, zijn manieren om medewerkers gezond te houden.

Wandel tips voor op het werk

  • Zet je auto verder weg van kantoor, ga fietsen of zoek een andere manier waarbij je ‘gedwongen’ wordt meer te bewegen. Motivatie en discipline is hier wel voor nodig. Voel je wel dat dit goed voor je is en mis je het doorzettingsvermogen? Download dan hier het stappenplan waarmee je snel duidelijk hebt, waarom je het lastig vindt, maar vooral hoe je het je discipline en daadkracht vergroot.
  • Ga voor vergaderingen en brainstormsessies naar buiten, al is het maar een half uur. Het maakt je geest vrij om de creativiteit te laten stromen. Wandelend vergaderen kun je eenvoudig zelf regelen binnen je organisatie. Maar wil je het echt effectief doen, en als standaard mogelijkheid van vergaderen implementeren in je organisatie, dan kun je daar beter in getraind en begeleid worden. Lees hier meer over de voordelen.
  • Zet een timer met een bepaalde tijd om met regelmaat van de stoel te komen en even te bewegen. Op en neer de trap op, al lopend een telefoongesprek voeren of staand kort overleggen met een collega. Het zijn kleine momenten, maar het stimuleert wel de bloedsomloop en maakt dat je anders tegen bepaalde zaken, bijvoorbeeld een werkprobleem aankijkt.
  • Heb je coaching nodig? Kies dan voor een wandelcoach, want dan vang je 2 vliegen in 1 klap. Begeleiding en beweging. Vind hier een gecertificeerde TriA© wandelcoach.

Heb je vragen?  Aarzel dan niet om met ons contact op te nemen. Mail of maak zelf een belafspraak!